intervju ifunktion produktlosningar
Publicerat: 2021-07-09

Vi hjälper kunder att sätta mekanik i rörelse

Med ett brett sortiment och hög kompetens kan vi på OEM Motor ta fram en rad olika lösningar för våra kunder. Fredrik Olofsson och Torgny Berglund arbetar på affärsområde Produktlösningar med vår tjänst iFunktion. Djupgående behovsanalyser varvas med praktisk montering och noggranna applikationstester. Målet är alltid att kunna leverera en fungerande lösning i funktion som uppfyller kundens förväntningar, och det är tydligt att utmaningar och nöjda kunder är det som driver Fredrik och Torgny i sitt arbete.

Motion Academy
Berätta om produktlösningar och vad vi menar med iFunktion. Vi sysslar ju med motorer, och motorn ska i slutändan alltid röra på sig på ett eller annat sätt. Så det vi menar är att vi hjälper kunder att sätta rörelse på en mekanik. Vi ser till att motoraxeln rör på sig på rätt sätt. Vi kan tillhandahålla all kringutrustning för att detta ska fungera. Oftast behövs någon form av drivelektronik och det kan även behövas inkapslingar, tryckknappar, givare, kablage etc. Först när alla komponenter är på plats är motorn ”i funktion”. En sammansättning av produkter helt enkelt, berättar Fredrik.

Fredrik förklarar vidare att tjänsten iFunktion kan jämföras med att köpa ett nyckelfärdigt hus, kontra att bygga lösvirkeshus.
- Vi erbjuder skräddarsydda lösningar med tillhörande komponenter och ser till så att allt fungerar så som kunden önskar.

- Våra projekt startar ofta med att ett företag hör av sig och säger att de behöver en motor, förklarar Torgny. Efter en kort diskussion framkommer det att behovet egentligen handlar om flera komponenter, för att kunden ska få rätt rörelse i funktion. Det känns bra att kunna erbjuda den typen av tjänst, och inte bara vara en leverantör av produkter. Vi levererar mervärde i form av kunskap, montering och logistik.

Vidare berättar Fredrik att vi gynnas av att vara en väldigt tajt och sammansvetsad organisation. Vi stämmer regelbundet av med säljare och produktansvariga kring nya projekt och lösningar. Ledtiderna är relativt korta och vi monterar och testar själva i vår verkstad på Höganloft i Tranås. Pandemin har dock försvårat arbetet något. Under normala förhållanden bollas det produktlösningar öppet i rummet, nu krävs det lite mer planering och avstämningarna sker främst digitalt. 

actionbild ifunktion
citat mekanik ifunktion
gruppbild ifunktion
Har pandemin påverkat ert arbete på fler sätt?
- Vi demar ju prototyper över video, vilket är ett bra alternativ för att kunna hjälpa våra kunder till en bra lösning, säger Torgny. Det funkar absolut, men vi föredrar ju att visa våra lösningar i ett fysiskt möte med kunden. Förhoppningsvis är vi tillbaka till någon form av normalläge snart igen. 
- Visst har vi stött på utmaningar under pandemin, berättar Fredrik. Att träffa människor är viktigt för mig och en central del av mitt arbete, men som tur är finns det digitala alternativ som fungerar väldigt bra. Leveranstider på material är ju naturligtvis också något vi har märkt av, som många andra företag.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?
- Just nu är vi i en utvecklingsfas av vår avdelning. Vi jobbar med att sätta den nya organisationen, berättar Fredrik. Torgny arbetar mycket med att montera beställda lösningar till våra kunder. Vi stämmer av vilka prototyper vi ska ta fram framöver och arbetar även en hel del med sortimentsutveckling. 

Torgny, du var tidigare produktansvarig. Vad fick dig att söka dig till Produktlösningar?
- Jag trivdes väldigt bra i rollen som produktansvarig, men det jag saknade var att få använda händerna. Jag har en bakgrund som montör och kvalitetstekniker och har ett stort intresse av praktiskt arbete. Jag gillar att skruva helt enkelt, säger Torgny med ett leende. Att få ansluta sig till Produktlösningar kändes helt rätt.

Hur ser processen ut för att ta fram en rörelse i funktion till en kund?
Fredrik och Torgny berättar att processen i korta drag är uppdelad i tre steg; Förstå, Föreslå och Förverkliga. Det absolut viktigaste och den största utmaningen är det första stegen. Att förstå kundens behov och önskemål. Kommunikation och behovsanalys är nyckeln till ett framgångsrikt projekt.  

- När vi har kommit så långt att vi i teorin är överens och har förstått behovet, är det dags att verifiera teorin i praktiken, berättar Fredrik. Vi föreslår en lösning och genomför tester för att garantera funktionen. I det här steget kan det uppkomma ytterligare behov av komponenter. 
citat ifunktion behovsanalys
När funktionen är verifierad i praktiken hjälper vi till med logistiken. Vi monterar, funktionstestar och lagerhåller alla ingående detaljer. 
- Många kunder är återkommande, säger Torgny. Det är ett kvitto på att både vår process och produktlösningar är uppskattade.
actionbild ifunktion detalj
Vad jobbar ni med just nu?
- För tillfället fokuserar vi på att kunna erbjuda snabba leveranser av färdigmonterade motorer och växlar från både Crouzet och Transtecnos sortiment, berättar Fredrik. Det är något som våra kunder efterfrågar. Vi har även ett spännande projekt tillsammans med vårt systerbolag OEM Automatic och Ambient Technomancy, men det får vi berätta mer om när vi kommit lite längre i processen.

Hur ser ni på framtiden?
- Utvecklingen står verkligen inte still. Det kommer hela tiden smartare produkter och lösningar, säger Fredrik. Jag som har en bakgrund som elektriker har varit med om hela skiftet från analogt till digitalt inom automationsindustrin. Elektroniken har verkligen revolutionerat motorns rörelseprestanda. 

- Nu lät du väldigt gammal, skrattar Torgny.
Det är tydligt att de två kollegorna har roligt på jobbet. Kombinationen av att både teoretiskt och praktiskt förverkliga lösningar är både utvecklande och omväxlande. Nöjda kunder och lyckade projekt ger den ultimata bekräftelsen på att iFunktion är en uppskattad och efterfrågad tjänst. Fredrik och Torgny avslutar med att berätta om hur de vill utveckla iFunktion ytterligare. En digital konfigurator på hemsidan finns med på önskelistan. Där kunder själva kan skapa kombinationer av komponenter. Det finns även en vision om att skapa en fysisk mötesplats för våra kunder i lokalerna på Höganloft, en lounge med exempel på lösningar vi har tagit fram. Kommunikation och mötet med människor återkommer som en central faktor i arbetet med lyckade produktlösningar. Rätt lösningar i funktion.

 

Här kan du läsa mer om Produktlösningar och iFunktion

Teknisk rådgivning
Fredrik_O400x400Fredrik Olofsson

Produktområdeschef , Produktlösningar

Produktlösningar

075-242 44 25

Skicka e-post

Kundsupport

Vår kundsupport svarar på alla typer av frågor.

075 - 242 44 00

Skicka e-post